17 november 2009

Openbaar vervoer

Wat ben ik heerlijk slecht bezig (a)
In plaats van mijn herkansing voor Economie te leren, of Natuurkunde/Wiskunde te maken, ga ik zitten bloggen...
I promise, na dit ga ik echt huiswerk maken :)
even tussendoor, ik heb mijn anw cijfer :) van een 6.7 naar een 7.5. hoe doe ik dat toch :P

Maar goed, ik wil het even hebben over het openbaar vervoer. De OV chipkaart heeft nu eigenlijk voor meer nadelen gezorgd dan voordelen.

Voorbeeld 1:
Altijd als ik eerste uur vrij heb, neem ik de metro, want als ik de bus moet nemen, moet ik eerder opstaan en ik ben een echte uitslaper. Ik sta dan half 8 op en neem dan de metro van kwart over 8. Ik zei al dat ik een uitslaper ben, dus meestal vertrek ik veel te laat, met als resultaat dat ik mag snelwandelen naar het station :D En zodra ik hem zie even een sprintje. Voordat de OV poortjes er waren, kon ik gewoon direct naar boven rennen, maar nu moet ik rennend mijn pasje uit mijn zak halen, scannen, geduldig wachten tot hij opengaat (die dingen zijn zo belahchelijk sloom) om dan net voordat die bel gaat tussen de deuren te glippen :)

Voorbeeld 2:
Ik reisde een keertje volgens de automaat buiten mijn zone, dus ging er 75ct van mijn saldo af. En ik had geen saldo, dus had ik -0.75 ct :D Het probleem is, dat als je een negatief saldo hebt, je NERGENS meer met je OV chipkaart heen kon. Dus ik sta daar, denkend: shit shit, wat moet ik doen! Ik kreeg allemaal rampscenario's in mijn hoofd, zoals dat ik onder die poortjes door moest kruipen. Zul je net zien dat die camera precies op mij gericht is, terwijl ik als een slang eronder door kronkel, of dat de politie net aangewandeld komt :D Of ik moest de poortjes openduwen, maar dan hoor je dat verschrikkelijke gepiep alsof je hebt ingebroken en dan kijkt IEDEREEN naar je, alsof je een misdadiger bent.. En toen kwam ik op een geniaal idee. Bij mijn huis kan ik 2 stations nemen. Op die het dichtstbij mijn huis is, zijn alle poorten gesloten, omdat je daar alleen de metro kunt nemen. Maar die andere, iets verder, had nog treinpoortjes open staan ^^ Dus ik kwam veilig thuis, jeej.


Nadelen dus. Voordelen?
eehm. enige voordeel die ik kan bedenken is dat als het ingevoerd wordt in de trein, ik niet helemaal een kaartje hoef te kopen. Maar dat is het dan ook gewoon.

That's the story about the OV-chipkaart.

Aangezien we geen auto hebben, ben ik volledig overgeleverd aan het OV :D Ik reis bijna elke week 10x met de bus (5 dagen school, heen en weer) en als ik de stad in ga, of ga chillen met mensen, gaan we ook altijd met het OV. Al je 5 jaar lang bijna elke dag met het OV reist, gaat er natuurlijk wel eens wat mis in de bus/metro/trein/tram.

Some examples:

Trein.

1. Toen ik in de eerste/tweede klas zat, waren ik en een paar vriendinnen nog "ontdekkingsreizigers". We probeerden zoveel mogelijk manieren uit om op school te komen. Eerst de metro, dan de bus. Eerst de bus en dan overstappen. Eerst de metro dan de fiets. Of met de trein. Het is belangrijk om te weten dat ik hartstikke schijnheilig kan zijn, maar dan op een leuke manier :) We reisden een keer met de trein, aangezien er achter op ons abonnement stond dat dat mogelijk was. Dus wij stapten chill in die trein, komt opeens de conducteur. Ik denk, shit. Ja, ik had volgens mezelf wel een geldig vervoersbewijs, but you never know. De conducteur komt op ons af en vraagt: "Kaartjes a.u.b."
Ik geef hem mijn abonnement en hij kijkt me aan alsof ik compleet gestoord ben.
"Wat is dit?" vraagt hij.
"Mijn vervoersbewijs." zeg ik. "Kijk maar op de achterkant, er staat dat je ook met de trein kunt reizen."
Hij kijkt me nog steeds vreemd aan, om te kijken of ik een grapje maak en leest dan de achterkant. Het stond er inderdaad op, maar hij geloofde het niet. Hij haalt zijn zakcomputer tevoorschijn en tikt wat in.
"Ja, dit is alleen geldig in bepaalde regio's." is zijn antwoord.
"Serieus? O, dat wist ik niet, sorry." *kijkt hem aan mijn onschuldige ogen*
"Ja, okay. Voor de volgende keer, koop een kaartje bij het loket, goed? Tot ziens :)"
En wij dachten echt: Yes! :D Want hij had ons makkelijk een boete kunnen geven:P




2.
Hier komt er eentje, met eigenlijk de slechtste smoes ever, maar toch lukte het xD

Ik stond met mijn fiets in de trein en daarvoor moet je een speciaal kaartje kopen van 6 euro. Ik vond dat belachelijk en aangezien de trein er al aankwam dacht ik, dat haal ik niet en dan kom ik te laat op school O.o Dus hop mijn fiets erin en hopen dat er geen conducteur komt. Is het je ook opgevallen dat grootste deel van de keren dat je de trein neemt en geen kaartje hebt er bijna altijd conducteurs zijn, maar als ik bijv. een kaartje heb, NERGENS! Dan denk ik soms, had ik net zo goed niet die 2 euro uit kunnen geven. Sigh. Maargoed, er kwam dus wel een conducteur en die vraagt me om mijn kaartje. Ik kijk hem heeel onschuldig aan en zeg:
"Ik wilde wel een kaartje kopen, maar de automaat neemt geen briefgeld aan en het loket was nog gesloten. Dus ik vroeg me af of ik in de trein eentje kon kopen."

(Ik had in één van die HOI boeken gelezen dat een vrouw in de trein een kaartje voor Rosa had gekocht, dus ik dacht, misschien kan het wel:P)

"Nee, dat is niet mogelijk." zegt hij.
"O.." zeg ik.
En toen zei hij: "Weet je wat? Beloof me dat wanneer je terugreist je wel een kaartje koopt, okay?"
"Ja, is goed. Dank u wel!"
Weer geen boete :D Echt, ik houd van die conducteur! Als u dit leest, al is die kans klein, dank u wel! :D

3. Ik was uitgenodigd voor een kerstfeestje, maar op diezelfde dag zou ik mijn haar doen! Het begon van 8 of 9 uur tot 12 uur ofzoiets, ik weet het niet meer. Ik had eerst mijn haar gedaan en ging toen dus naar dat feestje. Maar je kunt niet zeggen dat diegene die het doet, het sneller moet doen, er zijn grenzen. Dus toen hij (ja, hij :D) klaar was, zei ik dankje, betaalde ik en mijn moeder en ging ik op naar de bushalte. Ik keek hoelaat het was en zag dat ik of course de bus had gemist :) Dus ik ren naar het metro station (heerlijk, al die alternatieven) en ging de gigantische roltrap op. Kom ik daar aan, *dingdong* weg metro! Kan het nog beter :D Ik moest dus helemaal wachten tot die erna kwam.
Later zag ik mijn moeder ook nog op het station, die kwam op haar dooie gemak aangelopen, zodat ze naar huis kon. Even kletsen en ik nam mijn metro en zij de hare. Het allerhatelijkste van bussen 's nachts is dat ze minder vaak rijden. En terecht, 's avonds reizen er niet zoveel mensen. Maar eens in het uur is wel te weinig vind ik. Maar goed, ik zag de bus al aankomen, dus ik stapte een halte eerder uit zodat ik naar de bushalte kon rennen. Ik kom net de hoek om, weg rijdt die bus!
(Ik noem die bus wel even bus X. De overige bussen zijn gewoon andere letters).
Ik helemaal boos, dus ik loop naar een andere halte om bus Y naar huis om daar te trein te pakken. Sta ik bij die halte, zie ik een andere bus, Z precies dezelfde richting van de bus X. Ik realiseerde me opeens dat bus X bij een bepaalde halte altijd 5 minuten blijft wachten. Dus ik ren in de richting van bus Z, mis ik die natuurlijk ook :D Dus ik loop in de richting van de bushalte waar bus X altijd wacht. Kom ik daar aan, en wat een verrassing, bus X rijdt net weg. Ik was woedend, want ik moest dus een uur wachten. Ik dacht: "Ik ga echt geen uur wachten, dan is het feestje bijna afgelopen!"
Een vriendin van me zei nog: "Wedden dat je de bus mist?" Ik had ze ook nog gebeld... En tsja, ze vonden het eigenlijk wel grappig alleen jammer dat ik zo laat zou komen.
Ik neem weer de metro, op naar een treinstation om daar de trein te nemen. Kom ik daar aan, sta ik beneden en twijfel ik of ik een kaartje zal nemen. Niet dus, ik liep naar boven en dacht, hoe groot is de kans dat er om half 10 's nachts nog conducteurs zijn? Ik had ook niet genoeg geld bij me.Groot. Na 5-10 minuten wachten, kwam de trein. De trein was echt maar één seconde in beweging en meteen kwam er een conducteur. #$%#$%@#$#$ Ik biecht tegen hem op dat ik geen kaartje heb. Hij schudt zijn hoofd en vraagt: "Mag ik je ID?"
Ik haal hem heel langzaam uit mijn zak, want ik had geen flauw idee wat hij ermee wilde. Ondertussen zei ik wat me vandaag allemaal overkomen was: "Het is niet mijn schuld meneer, ik had eerst de bus gemist, toen de metro. Toen moest ik wachten, had ik diezelfde bus weer gemist en nam ik de metro terug naar hier. Toen kwam de trein aan en ik kon sowieso geen kaartje kopen."
Hij kijkt me aan en zegt: "Ja, dan moet je maar vroeger vertrekken. Ik sta ook altijd vroeg op, om er zeker van te zijn dat ik overal op tijd ben."
Serieus, ik moest bijna janken.
"Weet je, als je een kaartje van 2 euro koopt zou dat je een boete van €37.50 kunnen besparen. Maar goed, voor deze keer zie ik het door de vingers. Fijne dag nog."
Ik was niet eens blij, ik was zo.. treurig? Eigenlijk baalde ik gewoon dat alles fout ging. Gelukkig woonde die vriendin dichtbij het station, dus hoefde ik niet zolang te lopen. En toen ik aanbelde, kreeg ik gelukkig een warm onthaal en veel complimenten vanwege mijn haar. Dat maakte het weer helemaal goed, als was ik er maar 2 uurtjes ofzo. Het was wel leuk :D x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankje voor je reactie :)