27 november 2009

gereserveerd

Ik las laatst, tijdens de natuurkunde les, een stukje uit de krant:
In de metro van New York is er een man doodgestoken. De man zat in een zowat lege metro met zijn tas op de stoel naast zich. De dader vroeg aan hem of hij mocht zitten waar de tas stond. De man weigerde, omdat de metro leeg was en die man dus op heel veel andere plekken kon zitten. De dader werd boos en stak toen de man neer. Hij overleed aan zijn verwondingen en de metro was helemaal met bloed besmeurd.

Zinloos geweld, vind je niet? Er is vast wat mis met die man. Maargoed.
Gisteren zat ik de bus en had ik een lege plek naast me. K. neemt ook diezelfde bus, dus ik had die plek voor haar bezet gehouden. Op een gegeven moment, 5 haltes voordat K. in zou stappen, kwam er een meisje. Ik had mijn hand op de stoel gelegd, zodat het duidelijk zou zijn dat hij bezet was. Komt dat meisje naar me toe, vraagt ze: Mag ik hier zitten?
Ik zei: Sorry, hij is bezet.
Zij: Ja, maar mag ik hier zitten?
Ik denk even een paar seconden na en kom tot de conclusie dat het niet zo erg is als K. ergens anders zou zitten, alleen wel jammer. Dus ik zeg: Okay, kom maar.
Zegt ze opeens: Ja, je kunt die plek niet bezet houden voor iemand hoor? Zie ik een bordje, zie ik een naam? Nee.
Omdat ik al toestemming had gegeven, vond ik het dus helemaal nergens op slaan dat ze zo reageerde, dus ik zei heel sarcastisch: O, sorry hoor. Volgende keer zet ik wel een bordje met "Gereserveerd" okay?
Zegt ze: Nee, je kan geen plek reserveren voor iemand. Tss. Maar ze ging toch zitten.
En die vriendinnen van haar, die ervoor zaten moesten giechelen. En ik was helemaal verontwaardigd, want ik had haar al toestemming geven, want ik snap dat haar 2 vriendinnen voor mij zaten en dat zij naast mij wilde zitten zodat ze met hen kon praten. Maar voor hen was ook nog een stoel vrij, dus als ik nee hebben gezegd, zou ze ook daar kunnen zitten. Maar nee, mevrouw moet zonodig een heel probleem er van maken. Dat is echt iets waar ik een hekel aan heb, dan reageer ik beleefd, reageert zij brutaal terug. Het liefst had ik haar één klap gegeven en geweigerd dat ze naast me kwam zitten. Maar ja, je las net dat krantenartikel, je weet het maar nooit. Ik wil niet neergeknuppeld worden omdat ik een plaats vrij houdt voor een vriendin.
Maar in mijn gedachte kwamen echt de ergste scheldwoorden en rampscenario's voorbij. Hatelijk kind.
Ik had het dus aan haar verteld en zij vond het wel grappig. Ik overweeg eerlijk gezegd wel om een bordje te plaatsen met daarop in 10 verschillende talen: Bezet! En dan heel klein eronder v.a. Gaasperplas. (Aangezien er mensen zijn die niet naar onze school gaan maar bij een bepaalde halte er al uit moeten). Maar die chick komt niet meer naast mij zitten, mark my words.
Ik had gewoon moeten doen zoals bij Ned's Survival Gids: Op de stoel zitten aan het gangpad, zodat mensen niet zomaar kunnen zitten terwijl het bezet is. En dan mijn tas op de andere plek naast me. Zullen we zien of ze nog steeds zo'n grote mond heeft. Want er staat dan wel degelijk, gereserveerd/bezet én en naam. muahahaha.

cunexttime! x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankje voor je reactie :)